وقت آن رسیده که جامعه نگرشش را نسبت به افراد دارای معلولیت تغییر دهد

با حضور دکتر حیدری مدیرکل بهزیستی الیرز، فلاح نژاد معاون توانبخشی، علی نصیری ذیحساب اداره کل، فتاح پور رئیس بهزیستی کرج و جمعی از مسئولین استانی و شهری نمایشگاه افراد دارای معلولیت در مجتمع تجاری مهرداد مال کرج افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز، در این مراسم دکتر «اسدالله حیدری» ضمن تبریک به مناسبت گرامیداشت هفته ملی افراد دارای معلولیت و تقدیر از دست اندرکاران، مراکز توانبخشی و شرکت کنندگان، برگزار کنندگان و خانواده محترم افراد دارای معلولیت اظهار داشت: شعار سال جاری پیش به سوی دنیایی فراگیر، دسترس پذیر، پایدار بعد از بیماری کرونا با مشارکت و راهبری افراد دارای معلولیت اعلام شده است.

وی افزود: خدای بزرگ را شاکرم که امروز بخشی از توانمندی این عزیزان و بخشی از زحمات خانواده محترم این افراد را به نمایش گذاشته شده است. تمام اینها نشانه هایی هستند برای این که انسانها نگرش خود را نسبت به افراد دارای معلولیت تغییر دهند.  

وی افزود: دورانی که افراد دارای معلولیت به عنوان افرادی که قادر به انجام کاری نیستند شناخته میشدند، سپری شده  امروز آثار فاخر و ارزشمندی را دیدیم که حاصل تلاش فرزندانی چند معلولیتی بود، نقاشی های زیبایی که با پا کشیده شده بود و آثار ارزشمند دیگری که افراد فاقد معلولیت توان انجام آن را ندارند.

دکتر حیدری اظهار داشت: در فرهنگ دین و مذهب ایرانی و اسلامی همواره بر این موضوع که اگر به خواست خداوند، دری روی انسانی بسته شود، هزاران در دیگر گشوده خواهد شد مصداق بارز این موضوع است که عزیزان دارای معلولیت توانمندی های منحصر بفردی دارند.

مدیر کل اظهار داشت:عملکرد این قشر در حوزه های گوناگون فرهنگی، ورزشی، هنری بیانگر آن است که توانمندی دارند و تا زمانی که نگرش جامعه و برنامه ریزان نسبت به این عزیزان تغییر نکند، کاری پیش نخواهد رفت باید افرادی که متولّی امور هستند و دستی در عدالت اجتماعی دارند این باور را پیدا کنند که این عزیزان میتوانند نه تنها در انجام امور شخصی بلکه در توسعه کشور مؤثر عمل کنند.

دکتر حیدری اظهار داشت: با توجه به این که یکی از شاخص های رتبه بندی کشورها در بحث توسعه یافتگی این است که تا چه میزانی افراد دارای معلولیت را درک، نیازهایشان را شناسایی و تا چه اندازه این نیازها را برطرف کرده اند و هر کشوری بتواند در این شاخص پیشرفت داشته باشد، می توان امید به توسعه و پیشرفتش داشت و کشوری که حقوق این اقلیّت کثیر را به رسمیت نشناسد، قطعاً توسعه نخواهد یافت.

وی افزود: بهزیستی از برنامه ریزان و کسانی که اجرای برنامه های شهری دخیل هستند تقاضا دارد منجر به انزوا و گوشه گیری این محبوسین بی گناه نشوند و با فراهم نمودن بستر اجتماعی امکان حضور و مشارکت این عزیزان را فراهم آورند و پیامدهای خطرناک انزوای این عزیزان را در نظر داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی استان اظهار داشت: وقتی قانونی در مجلس تصویب و به تأیید شورای نگهبان می رسد و توسط رئیس جمهور ابلاغ می شود باید اجرایی گردد و این در حالی است که درصد بسیار محدود و ناچیزی از قانون حمایت از افراد دارای معلولیت در حال حاضر اجرا میشود از این رو بهزیستی از دستگاههای ناظر بر اجرای قوانین متعدد تقاضا دارد بر اجرای این قانون نظارت نمایند تا این عزیزان همانگونه که در پارالمپیک ثابت کردند، می توانند بهتر از افراد فاقد معلولیت بدرخشند و برای کشور افتخارآفرینی کنند.

وی در ادامه افزود: در صدر کشور دبیرخانه پیگیری و اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت تشکیل شده در استانها نیز تشکیل خواهد شد و پیگیری های لازم تا زمانی که این افراد به حقوق خود دست یابند، ادامه خواهد یافت.

مدیر کل بهزیستی اضافه کرد: اصولاً در دنیای امروزی پدیده معلولیت، پدیده ای اجتماعی است و کمتر پدیده ای فردی تلقی می شود چرا که اگر همه امکاناتی که در اختیار افراد فاقد معلولیت قرار میگیرد، بدون تبعیض در اختیار این افراد قرار گیرد، قادر خواهند بود نقش اجتماعی خود را به درستی ایفاء نمایند و در جامعه به دیگران کمک کنند و مسائل شخصی شان را حل کنند دیگر معلول تلقی نمی‌شوند بلکه معلول کسی است که نتواند امورات شخصی اش را انجام دهد و در حال حاضر بسیاری از معلولین خدمات ارزنده ای به جامعه ارائه می دهند و در بین شان افرادی داریم که رتبه تک رقمی کنکور بدست آورده اند، صاحب مقام در پارالمپیک شده اند و در عرصه های بین المللی پرچم کشور را برافراشته اند بنابرین با توزیع عادلانه فرصت ها، این عزیزان امکان آن را پیدا می‌کنند وظایف خود را در جهت توسعه کشور انجام دهند.

دکتر حیدری گفت: تبعیضی که امروزه در سطح جامعه به ناروا در حق این افراد روا داشته شده،قابل گذشت نیست و این نیازمند همدلی است و ممکن است برای هر فرد سالم اتفاق بیفتد بنابرین علی رغم مشکلات، کمبود ها و محدودیت‌های اجتماعی، اعتباری می توان بر این مسائل غلبه کرد و در جهت توسعه و رفاه و آبادانی به کمک جامعه آمد.

وی در پایان اظهار داشت: امیدوارم کلیه مسئولین در وهله اول به وظیفه قانونی و مسئولیت اجتماعی خود توجه کنند و در صدر برنامه هایشان این عزیزان را ببینند و پرسنل خدوم بهزیستی همواره این موضوع را سرلوحه کار خود قرار دهند که زیباترین و ارزشمندترین کار ممکن را در نظام اداری را انجام میدهند و امیدوارم قدر فرصتی که خداوند بزرگ به ایشان هدیه کرده بدانند.

گفتنیست در این نمایشگاه فعالیت‌ها و دستاوردهای فاخر معلولین از جمله نقاشی آکریلیک روی بوم، سفال، گلیم، تابلوفرش، معرق کاری، چرم، چوب، ویترای ومحصولات موادغذایی خانگی به نمایش درآمد.

کد خبر 48061

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد